TU 1844-117-00195430-2007
KATEDRA METALURGII
OKP-18 4420 ZGODA Inżynier Główny ZAO "Stycznik" NP. Móc 2007 |
Grupa E 41 ZGADZAM SIĘ Inżynier Główny JSC "Zakład Kamieńsk-Uralski do przetwarzania kolorów metale" Północny Arsentyjewa 2007 |
SZYNOPRZEWÓD MIEDZIANY O ZWIĘKSZONEJ CZYSTOŚCI POWIERZCHNI
DANE TECHNICZNE
TU 1844-117-00195430-2007
(zastępuje TU 1844-117-00195430-2002)
Posiadacz oryginalnego JSC "KUZOTSM"
Termin wprowadzenia od 15.11.2007 r.
Okres obowiązywania warunków technicznych jest "bez ograniczeń"
ROZWIJANY PRZEZ Kierownik Działu Technicznego OAO "KUZOCM" A.V. Filonow 11.09 2007 Główny technolog OAO "KUZOCM" N.F. Bokow 11.09 2007 |
2007
Niniejsze warunki techniczne mają zastosowanie do szyn miedzianych ciągnionych o podwyższonej czystości powierzchni, przeznaczonych na cele elektrotechniczne.
Przykład symbolu
Szyna zbiorcza miedziana, pełna, o podwyższonej czystości powierzchni, wymiary 5,0 x 50 mm
SzMT PChP 5,0x50 TU 1844-117-00195430-2007
Szyna zbiorcza miedziana półtwarda o zwiększonej czystości powierzchni, rozmiar 8,0 x 50 mm
ShMPT PChP 8,0x50 TU 1844-117-00195430-2007
1 WYMAGANIA TECHNICZNE
1.1 Podstawowe parametry i wymiary
1.1.1 Opony muszą spełniać wymagania niniejszych warunków technicznych.
1.1.2 Wymiary nominalne opon na bokach "a", "b" muszą odpowiadać wymaganiom określonym w tabeli 1.
Tabela 1 W milimetrach
Rozmiary nominalne opon, a x b | Rozmiary nominalne opon, a x b |
5,0x30 | 6,0x60 |
10,0x30 | 8,0x60 |
5,0x40 | 10,0x60 |
8,0x40 | 12,5x60 |
10,0x40 | 8,0x80 |
18,0x45 | 10,0x80 |
20,0x45 | 6,0x100 |
5,0x50 | 10,0x100 |
8,0x50 | 18,0x110 |
10,0x50 | 20,0x110 |
4,0x60 | 10,0x120 |
Uwaga: Po uzgodnieniu między producentem a konsumentem dopuszcza się produkcję opon o innych rozmiarach.
1.1.3 Maksymalne odchylenia wymiarów opon na bokach "a", "b" muszą być zgodne z wymaganiami GOST 434-78.
TU 1844-117-00195430-2007 | ||||||||||
Zmiana | Arkusz | Doktorze. NIE. | Podstr. | Data | ||||||
Opracowane przez | Fedosejewa T.I. | 16.08.07 | Szyny zbiorcze miedziane o zwiększonej czystości powierzchni | Litera | Arkusz | Arkusze | ||||
Sprawdzony | Bokow N.F. | 16.08.07 | A | 1 | 6 | |||||
N. Wydział | Filonow A.W. | 16.08.07 | OAO "KUZOCM" | |||||||
N. kontroler | Kuzmina N.V. | 16.08.07 | ||||||||
Zatwierdzony. | Arsentyjewa N.S. | 08.09.07 |
Uwaga - W przypadku opony o wymiarach 20 x 110 mm maksymalne odchylenia na stronie "a" powinny wynosić ± 0,2 mm, na stronie "b" ± 0,34 mm.
1.1.4 Opony muszą mieć zaokrąglone rogi. Wymiary nominalne i maksymalne odchyłki promieni krzywizny muszą być zgodne z wymaganiami GOST 434-78.
1.1.5 Długość pasa opony musi wynosić 2000 mm, przy maksymalnej odchyleniu długości wynoszącym plus 100 mm.
Maksymalne odchylenia długości dla opon o wymiarach 18,0 x 45; Wymiary: 5,0x50; 10 x 60; 10,0 × 100; 18,0 × 100; 10,0 x 120 powinno być większe o 50 mm.
Notatki
1 Dopuszcza się dostawę opon skróconych o długości 1500⁺¹⁰⁰ mm, zapakowanych w osobnym kartonie, przy czym objętość opon o podanej długości nie może przekraczać 10% objętości partii.
2 Po uzgodnieniu między producentem a konsumentem dopuszcza się dostawę opon o innej długości.
1.1 Charakterystyka
1.2.1 Szynoprzewody wykonane są z miedzi klasy nie niższej niż M1 zgodnie z GOST 859-2001.
1.2.2 Nie dopuszcza się uszkodzeń powierzchni opon przekraczających maksymalne odchyłki wymiarowe podczas czyszczenia kontrolnego.
Powierzchnia opon musi być czysta, bez widocznych śladów smaru technologicznego. Niedopuszczalne są ślady podszytu, tarczników i ciemnych plam.
1.2.3 Odchylenia kształtu przekroju poprzecznego opon muszą być ograniczone maksymalnymi odchyleniami wymiarów przekroju poprzecznego.
1.2.4 Chropowatość powierzchni opony nie może być większa niż Rₐ 1,25 µm.
Uwaga: Dopuszcza się ustalanie wymagań dotyczących jakości powierzchni opony na podstawie próbek homologowanych zgodnie z ustaloną procedurą.
1.2.5 Opony dostarczane są w stanie pełnym i półpełnym.
1.2.6 Właściwości mechaniczne opon muszą odpowiadać wymaganiom określonym w tabeli 2.
Tabela 2
Rozmiar a, mm | Twardość Brinella dla opon marki ШМТ | Twardość Brinella dla opon marki ШМПТ |
nie mniej niż | ||
Od 4,0 do 7,0 włącznie. | 65 | od 65 do 80 |
Św. 7.0 |
1.2.7 Odchylenie od prostoliniowości na boku odcinka "b" (kształt półksiężyca) opon w pasach nie powinno przekraczać 3,5 mm na 2 metry długości.
TU 1844-117-00195430-2007 | ||||||
2 | ||||||
Zmiana | Arkusz | Doktorze. NIE. | Podpis | Data | Arkusz |
1.3 Oznaczenia
1.3.1 Oznakowanie opon musi być zgodne z wymaganiami normy GOST 18690-82.
1.3.2 Etykieta przymocowana do każdego pudełka musi zawierać:
- znak towarowy lub nazwa i znak towarowy producenta;
- umowne oznaczenie opon;
- numer partii;
- pieczęć kontroli technicznej.
1.4 Opakowanie
1.4.1 Opony dostarczane są w skrzyniach drewnianych o wadze do 1000 kg. Pomiędzy warstwami opon stosuje się warstwę papieru pakowego wg GOST 8273-75 lub papieru woskowanego wg GOST 9569-79. Opakowanie opon w kartonie owinięte jest folią polietylenową zgodnie z normą GOST 10354-82.
Uwaga: inne rodzaje opakowań są dopuszczalne po uzgodnieniu z klientem.
2 WYMAGANIA BEZPIECZEŃSTWA I
OCHRONA ŚRODOWISKA
2.1 Powietrze w obszarze roboczym podczas ciągnienia szyn zbiorczych miedzianych powinno spełniać wymagania określone w GOST 12.1.005-88.
2.2 Szynoprzewody miedziane nie tworzą toksycznych związków w powietrzu w obecności innych substancji lub czynników.
2.3 Autobusy miedziane są ognioodporne i przeciwwybuchowe.
2.4 Czynności załadunkowe i rozładunkowe należy wykonywać zgodnie z GOST 12.3.009-76.
3 AKCEPTACJA
3.1 Opony przyjmowane są partiami. Partia musi składać się z opon tej samej marki i rozmiaru oraz musi być do niej dołączony jeden dokument jakości zawierający:
- znak towarowy lub znak towarowy i nazwa producenta;
- umowne oznaczenie opon;
- numer partii;
- masa partii;
- pieczęć kontroli technicznej.
3.2 100% opon w partii podlega kontroli zewnętrznej.
TU 1844-117-00195430-2007 | ||||||
3 | ||||||
Zmiana | Arkusz | Doktorze. NIE. | Podpis | Data | Arkusz |
3.3 Do kontroli rozmiaru wybiera się 10% opon z partii, jednak nie mniej niż trzy opony.
3.4 Badania zgodności z punktem 1.1.4 przeprowadzane są w trakcie procesu produkcyjnego.
3.5 Do oznaczenia właściwości mechanicznych wybiera się 2% opon z partii, jednak nie mniej niż trzy opony.
3.6 W celu określenia składu chemicznego pobiera się próbki stopionego metalu z każdego wytopu w zakładzie produkcyjnym.
3.7 W przypadku uzyskania niezadowalających wyników, przeprowadza się ponowne badania na podwójnej liczbie próbek pobranych z tej samej partii.
Wyniki ponownych testów odnoszą się do całej partii.
4 METODY KONTROLI
4.1 Pomiar rozmiarów opon wykonuje się przy użyciu mikrometru MK zgodnie z GOST 6507-90 i suwmiarki ShchTs-1 zgodnie z GOST 166-80.
Wymiary opon mierzy się w odległości co najmniej 1 m od początku lub końca pasa, w trzech miejscach oddalonych od siebie o co najmniej 100 mm; średnia arytmetyczna z trzech pomiarów jest przyjmowana jako wartość rozmiaru.
4.2 Promień krzywizny sprawdza się za pomocą specjalnych szablonów lub projektora o powiększeniu co najmniej dziesięciokrotnym na próbkach opon lub w trakcie produkcji narzędzi ciągarskich.
4.3 Jakość powierzchni opony pod kątem obecności wad powierzchniowych sprawdza się metodą oględzin bez użycia urządzeń powiększających.
4.4 Chropowatość opon sprawdza się zgodnie z normą GOST 2789-73.
4.5 Kształt przekroju poprzecznego opon kontroluje się za pomocą projektora lub w trakcie wytwarzania narzędzia ciągarskiego.
4.6 Badanie twardości opony przeprowadza się zgodnie z GOST 9012-59 co najmniej trzykrotnie na próbce o długości 200 mm w odległości 1/3 od krawędzi opony.
4.7 Kształt półksiężyca pasów opony określa się zgodnie z normą GOST 26877-86.
4.8 Skład chemiczny opon określa się według norm GOST 9717.1-82 - GOST 9717.3-82, GOST 13938.1-78 - GOST 13938.12-78, GOST 13938.13-93 lub innych metod, których dokładność nie jest gorsza od metod standardowych. Dobór i przygotowanie próbek zgodnie z GOST 24231-80.
5 TRANSPORT I MAGAZYNOWANIE
5.1 Przewóz opon odbywa się wszystkimi rodzajami transportu, w pojazdach krytych, zgodnie z przepisami dotyczącymi przewozu towarów obowiązującymi dla danego rodzaju transportu.
TU 1844-117-00195430-2007 | ||||||
4 | ||||||
Zmiana | Arkusz | Doktorze. NIE. | Podpis | Data | Arkusz |
5.2 Oznakowanie transportowe - zgodnie z GOST 14192-96 z zastosowaniem znaku manipulacyjnego "Przechowywać z dala od wilgoci".
5.3 Opony należy przechowywać w pomieszczeniu zamkniętym. Podczas przechowywania opony należy chronić przed uszkodzeniami mechanicznymi, wilgocią i działaniem substancji chemicznych.
6 GWARANCJE PRODUCENTA
6.1 Producent gwarantuje, że opony odpowiadają wymaganiom niniejszych warunków technicznych, z zastrzeżeniem warunków transportu i przechowywania określonych w warunkach technicznych.
Okres gwarancji na przechowywanie opon twardych i półtwardych wynosi 6 miesięcy od daty wysyłki, dla opon miękkich - 12 miesięcy.
TU 1844-117-00195430-2007 | ||||||
5 | ||||||
Zmiana | Arkusz | Doktorze. NIE. | Podpis | Data | Arkusz |
ZMIANA ARKUSZY REJESTRACJI | ||||||||||||||||
Zmiana | Zmieniono numerację arkuszy (stron) | Łączna liczba arkuszy (stron) w dokumencie. | Doktorze. NIE. | Numer i data dokumentu towarzyszącego przychodzącego | Podpis | Data | ||||||||||
Zmieniony | zastąpiony | nowy | skonfiskowany | |||||||||||||
TU 1844-117-00195430-2007 | ||||||||||||||||
6 | ||||||||||||||||
Zmiana | Arkusz | Doktorze. NIE. | Podpis | Data | Arkusz |